
„Mamo, ja się nudzę…”, „Mamo pobaw się ze mną…”, „ja nie wiem, co mam robić…”, te i inne słowa bardzo często słyszę od mojego dziecka, które jest w wieku przedszkolnym. Mimo, iż ma tyle możliwości, bo pokój wypełniony różnymi zabawkami, grami i książeczkami, to i tak trudno na coś się zdecydować…
Co robię w tej sytuacji?
– systematycznie dbam o specjalny czas – wspólne chwile z dzieckiem, dają mi pewność, że potrzeba przynależności i znaczenia jest zaspokojona i powyższe komunikaty, nie są wezwaniem o moją uwagę,
– wspieram dziecko w wyborze zabawy czy innej aktywności – nadmiar możliwości, może być bardzo trudny dla dziecka w wieku przedszkolnym, dlatego, też pomagam w zebraniu wszystkich pomysłów na wolny czas. Jak się do tego zabrać? Tu z pomocą może przyjść koło wyboru, czyli graficzne przedstawienie rozwiązań.
Jak stworzyć koło wyboru?
Oczywiście robię to razem z dzieckiem – zapisuję wszystkie jego propozycje, a następnie przedstawiamy to graficznie w formie koła.
I co dalej?
Kiedy następnym razem moje dziecko mówi: „Mamo, nudzę się i nie wiem, co mam robić”… odpowiadam: „Spójrz, na koło wolnego czasu, czym chcesz się teraz zająć?” Mogę również zastosować ograniczony wybór, pytam wtedy: „Wolisz pokolorować książeczkę, czy pobawić się lalami?”
Z czasem pojawiają, się pomysły, których jeszcze nie ma na kole wyboru, bo zainteresowania naszego dziecka zmieniają się, dlatego warto wziąć to pod uwagę,
Koło wyboru, jest prostym i skutecznym narzędziem Pozytywnej dyscypliny, które daje dziecku poczucie sprawczości, uczy podejmowania decyzji i zarządzania swoim czasem. Na początku potrzeba czasu, aby dziecko nauczyło się z niego korzystać, szczególnie jeśli do tej pory, to rodzic wskazywał, jak ma wypełnić czas…
Ważne! Rodzicu upewnij się, że zadbałeś o budowanie relacji z dzieckiem. Niech to będzie podstawą Twoich rodzicielskich oddziaływań.